Duurzaamheid in je marketing verwerken
In een tijd waarin milieubewustzijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker worden, is het integreren van duurzaamheid in je marketingstrategie geen optie maar een vanzelfsprekendheid. Hier lees je waarom duurzaamheid zo belangrijk is voor moderne marketing en hoe je dit slim inzet.
Waarom duurzaamheid belangrijk is in de marketing
Consumenten worden zich steeds meer bewust van de impact van hun aankopen op het milieu. Ze geven de voorkeur aan merken die zich inzetten voor duurzaamheid en vermijden vaak bedrijven die dat niet doen. Door duurzaamheid te omarmen, kunnen bedrijven hun aantrekkingskracht vergroten en een loyale klantenbasis opbouwen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is daarbij een belangrijk onderdeel. Duurzaamheid gaat niet alleen over het milieu maar ook over mensen en hoe je daarmee omgaat. Het tonen van betrokkenheid bij duurzaamheid verhoogt niet alleen de reputatie van een bedrijf, maar kan ook leiden tot positieve media-aandacht en een verbeterde relatie met belanghebbenden.
Integreren van duurzaamheid in de marketing
Voor een goede integratie van duurzaamheid in de marketing is het belangrijk dat je niet aan zogenaamde greenwashing doet. Dit houdt in dat je puur voor de buitenwereld 'groen doet' en gauw er geen zicht is, je alles weer aan je laars lapt. Het gaat dus ook om een intrinsieke motivatie om echt te verduurzamen. Zakelijk een Tesla leasen is zeker een mooi begin, maar als dat het enige is dat je doet aan duurzaamheid, dan hebben je klanten dat haarfijn door.
Een van de eerste stappen naar duurzame marketing is het verbeteren van de productieprocessen en het minimaliseren van milieuschade. Denk hierbij aan het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, recycling van materialen en het verminderen van afval. Als je hier stappen in maakt kun je dat in de marketing inzetten als nieuws.
Wees vooral transparant en eerlijk in de communicatie over duurzaamheidsinitiatieven. Consumenten willen weten wat een bedrijf doet om duurzaam te zijn. Het delen van deze informatie via verschillende kanalen, zoals sociale media en verpakkingen, kan het vertrouwen van consumenten vergroten.
Kies voor duurzame verkooptechnieken en prijzen
Wees ook duurzaam als het gaat over de verkoop. Als je continue met aanbiedingen werkt, is misschien de normale prijs gewoon te hoog. Wat ook niet duurzaam is, is om een niet bestaande urgentie aan iets te koppelen zoals 'alleen vandaag voor 49,99 normaal 131,00 euro'. Verder: ''nog enkele tickets vrij' als bijna alle kaarten nog verkocht moeten worden, is ook geen eerlijke marketing.
Het kan zeker voor het moment extra geld opleveren, maar wat je krijgt is dat mensen sneller vanuit een impuls reageren door de zogenaamde urgentie. Dat zijn niet zo snel de klanten die echt bewust voor je kiezen en daarna ook superblij zijn dat ze een kaartje hebben gekocht. Je lokt dus voor de lange termijn minder klanttevredenheid uit.
Het meten van succes in duurzame marketing
Het succes van duurzame marketing kan bijvoorbeeld een verbeterd merkimago zijn en meer echt tevreden klanten. Dat kan er ook voor zorgen dat je meer terugkerende klanten krijgt en dat is een heel mooi effect. Terugkerende klanten en dus meer loyaliteit kosten namelijk uiteindelijk in het totaal minder geld qua marketinginvestering dan telkens weer nieuwe klanten werven.
Bij duurzame marketing ga je meer uit van vertrouwen, maar dat neemt niet weg dat je geen doelen kunt stellen. Bovendien kun je duurzame doelen ook koppelen aan je klanten. Als je een x bedrag van de winst inzet voor bijvoorbeeld meer bomen, dan heb je ook een heel concreet duurzaam doel.
Kortom? Door duurzaamheid te omarmen, kunnen bedrijven langdurige relaties opbouwen met klanten. Consumenten zijn loyaler aan merken die hun waarden delen en zich inzetten voor een betere wereld. Duurzaamheid is niet langer een optionele strategie, maar een noodzaak voor moderne marketing. Door duurzaamheid te integreren in marketingplannen kunnen bedrijven niet alleen hun impact op het milieu verminderen, maar ook hun merkreputatie versterken en hun concurrentiepositie verbeteren.