Het belang van een goed marketingplan in de make-up industrie
Tegenwoordig vliegen de make-up trends aan ons voorbij. Het is bijna niet meer uit te houden. De concurrentie binnen de make-up industrie wordt dan ook intenser. Het belang van een goed marketingplan in de make-up industrie is essentieel. Hieronder lees je een aantal belangrijke stappen voor het ontwikkelen van een goed marketingplan in de make-up industrie.
Begrijp de consument
Begrijp wie jouw klant is. Dit is de eerste belangrijke stap binnen een goed marketingplan. Vooral in de make-up industrie speelt dit een grote rol omdat de doelgroep erg gevarieerd is. Deze doelgroep heeft twee uitersten van jong en oud. Zo zullen bijvoorbeeld tieners budgetproof mascara kopen bij Fifth glow en zullen ouderen die meer te besteden hebben en waarde hechten aan merken een Chanel mascara kopen. Door diep marktonderzoek te doen kom je erachter wie jouw klant is en wat zij van jou vragen.
Creëer een unieke merkidentiteit
Zoals eerder gezegd is de concurrentie binnen de make-up branche intens. Het is met zoveel aanbieders op de markt cruciaal om op te vallen. Hieronder valt niet alleen het aanbieden van kwaliteitsproducten maar ook het hebben van een unieke merkidentiteit. Vraag je af wat jouw merk anders maakt en draag dit uit. Dit kan van alles zijn: een specifiek voordeel in producten die anderen niet kunnen bieden, het handelen in duurzaamheid, de manier van promotie en noem maar op. Het hebben van een unieke merkidentiteit zorgt ervoor dat jij je juist kan onderscheiden van de concurrenten met het streven naar klantloyaliteit op lange termijn.
Duurzaamheidspraktijken in de make-up industrie
Het woord duurzaam is al eerder gevallen. Tegenwoordig is dit niet meer een onbelangrijke term binnen ondernemen. Klanten zijn zich namelijk steeds bewuster van de producten die zij kopen. Ze willen weten waar het product vandaan komt, hoe het is geproduceerd en of het is getest op dieren. Door duurzaamheid door te voeren binnen het marketingplan laat je zien dat je als merk niet alleen geeft om het behalen van winst, maar ook ethisch verantwoord wil zijn.
Online aanwezigheid is van belang in een goed marketingplan
Hedendaags is online aanwezigheid alles. We kunnen haast niet meer zonder internet. Veel klanten ontdekken nieuwe merken voornamelijk via social mediakanalen als TikTok, Instagram en YouTube. Ook influencer marketing speelt een grote rol binnen de make-up industrie. Vooral veel jongeren die naar hun idolen of influencers opkijken nemen gauw het advies van hen aan en haasten zich naar de winkels om de gepromote producten te kopen.
Ga mee met de tijd
De make-up industrie is continue in beweging. Het is daarom een belangrijke zaak om met deze beweging mee te gaan. Wat vandaag trending is kan morgen alweer uit de mode zijn. Wees dan ook flexibel in je marketingstrategie. Dit houdt in dat de feedback van klanten hierin verwerkt moet worden, het volgen van trends is essentieel en het belangrijkste hierin is bereid te zijn je strategie aan te passen wanneer dat nodig is.
Kortom is het belang van een goed marketingplan in de make-up industrie belangrijker dan je denkt. Het is een dynamische branche waarin het noodzakelijk is mee te bewegen om de juiste strategie aan te nemen en te veranderen wanneer nodig is.
Lees hier ook onze blog over de voordelen van het inhuren van een online marketeer.