Zo bepaal je het marketingbudget

karel Bosma
karel Bosma
16/09/2022
689
Boekhouder Geleen

Op het moment dat je ergens geen geld op begroot, is er ook automatisch weinig aandacht voor. Als er dus geen marketingbudget is zal er ook geen focus zijn op marketing. Zorg voor een marketingbudget en krijg automatisch focus hierop. Aan het begin van het jaar bepaal je de marketingactiviteiten die uitgevoerd moeten worden en welk bedrag je hiervoor moet investeren. Gedurende het jaar hoef je alleen maar een beetje bij te sturen. Maar hoe bepaal je jouw marketingbudget? Dat ga ik je in dit artikel uitleggen.

Er zijn verschillende manieren om je marketingbudget te bepalen. De methode die je zou moeten kiezen, hangt af van hoeveel tijd je hebt en hoe goed je marketing al is. Je kunt er ook altijd voor kiezen om twee of drie methoden te gebruiken en vervolgens te vergelijken.

1.      Omzetpercentage methode

Ontzettend veel bedrijven kiezen ervoor om hun marketingbudget af te laten hangen van hun omzet. Zelf vind ik dit een van de betere methodes, omdat er een duidelijk verband is tussen de omzet en de marketinguitgaven. Als je bedrijf groeit, zal het marketingbudget ook meegroeien.

Er zijn enkele onderzoeken gedaan naar het ideale percentage. Gemiddeld komt dit percentage ongeveer neer om 11%. Let er wel op dat je moet rekenen met de omzet voor het begrotingsjaar. Voor 2022 gebruik je dus de omzet die je verwacht te behalen. Dus niet de gerealiseerde omzet van 2021.

2.      De plus min methode

Maak een duidelijk overzicht van de marketingactiviteiten en de bijbehorende kosten van een jaar. Vervolgens geef je bijvoorbeeld met je collega of marketingbureau de meerwaarde aan van alle activiteiten. Doe dit door gebruik te maken van positief, neutraal of negatief.

Lees ook:  Klanttevredenheid meten: hoe doe je dat?

Begin vervolgens met het weghalen van de negatieve activiteiten. Sta van tevoren wel even stil waarom de activiteiten negatief zijn en of ze misschien neutraal of positief zouden kunnen worden met bijvoorbeeld meer budget. Nadat je dit hebt gedaan kun je de lijst aanvullen met nieuwe activiteiten. Op deze manier hou je op lange termijn de beste methodes over.

3.      De taakstellende methode

Deze methode lijkt ontzettend veel op de plus min methode, je kijkt niet naar de activiteiten van het vorige jaar. Dit doe je gedurende het jaar. In de loop van het jaar vul je dit document en stuur je bij waar dit nodig is. Het is goed om dit eens per maand of per kwartaal te doen. Je merkt al dat hier meer tijd bij komt kijken.

4.      Sluitpostmethode

Pak je verwachte omzet in 2022 (of de brutowinst op het moment dat je veel inkoop hebt) en trek hier alle verwachte kosten/reserveringen en de gewenste winst vanaf. Wat overblijft is dan je marketingbudget voor het jaar.

Probeer eens wat methodes en kijk wat bij jouw bedrijf het beste werkt. Ook is het goed om hierbij een boekhouder in bijvoorbeeld Geleen te raadplegen.

Uitgelicht

Recent

Hoe lokale marketing jouw bedrijf op de kaart zet

Voice search optimalisatie: de beste tips

Boy Weijgertse voor een groenere toekomst

Alles over Internet of Things (IoT)

© Mijn Marketing Plan
- 2024
Made with
Web Wings