De opwaartse spiraal van alcoholprijzen.

karel Bosma
karel Bosma
21/09/2023
934
Prijsstijging alcohol

Alcoholische dranken zijn door de jaren heen een belangrijk aspect geweest in de maatschappij. Het is iets wat ondanks de gevolgen bijna niet weg te denken is uit het dagelijks leven. Of het nu gaat om een glas wijn bij het diner, een biertje met vrienden in de kroeg of een fles champagne als er iets te vieren valt. De mensen die wel eens alcohol drinken die hebben ook gemerkt dat er een flinke prijsstijging is geweest de afgelopen jaren. In deze blogpost gaan we dieper in op de factoren die hebben geleid tot de opwaartse spiraal van alcoholprijzen en de impact ervan op consumenten.

Wat voor effect heeft alcohol?

Alcohol is een middel dat verschillende effecten heeft op je lichaam en op je geest. De mate waarin je lichaam en geest aangepast wordt heeft te maken met verschillende factoren. Zo ligt het eraan hoeveel je hebt gedronken, wat je hebt gedronken en wat jouw alcohol tolerantie is. Door deze drie factoren is het voor iedereen anders. De dag nadat je te veel hebt gedronken word je meestal wakker met hoofdpijn en misselijkheid (een kater). Op deze dag heb je meestal nergens zin in en wil je zo min mogelijk doen.

Hoeveel drinken mensen nu?

Het alcohol gebruik is in de laatste jaren erg aan het schommelen. In de corona tijd is het aantal gedronken liters flink omhoog geschoten onder de jongeren. Veel jongeren hadden niks meer te doen en besloten meer te gaan drinken. De winkels waren nog open en het online bestellen van drank ging ook gemakkelijk. Zo was dit vaak een uitweg om de tijd om te krijgen. Onder de oudere generaties zien we dat het stabiel is gebleven. Over het algemeen drinken deze mensen minder blijkt uit cijfers van het CBS.

Lees ook:  5 stappen om een boodschap over te brengen aan je doelgroep

Wat voor effect heeft accijns?

Accijns is een vorm van belasting die wordt gerekend door de overheid op de productie en verkoop van alcohol. Naar schatting wordt er ieder jaar 1 miljard euro verdient door de overheid op de verkoop hiervan. Op alle voedingsmiddelen zit 9% btw, maar bij alcohol zit er 21% op. Deze keuze is gemaakt, omdat alcohol een luxe product is en gezien wordt als iets slechts. Het verhogen van het btw-percentage is een manier om de verkoop van alcohol tegen te gaan. In 2024 gaat de accijns nog een keer omhoog. Dit gaat van € 8,83 naar € 26,13 per 100 liter. Dit betekent dat er een stijging gaat zijn van € 17,30.

Hoe komt de prijsstijging?

De prijsstijging van alcohol heeft verschillende redenen. Zo is de prijsstijging af te leiden van het verhogen van de accijns erop en de economische druk wat erachter zit, maar ook de schommelingen in grondstoffen en logistiek. Alcohol wordt gemaakt van verschillende grondstoffen zoals graan voor bier en druiven voor wijn. Als de prijzen van deze grondstoffen omhoog gaan dan betekent dit ook dat de prijzen zelf omhoog gaan. De stijging bij de logistiek kan veroorzaakt worden door stijging in benzineprijzen en transportkosten.

Lees ook: Hoe maak jij je bedrijfspand meer waard. Of Het belang van een goed marketingplan in de make-up industrie.

Uitgelicht

Recent

Het belang van werk en privé gescheiden houden

Verschillende soorten marketingstrategieën

Wat zijn meta-advertenties?

Duurzaamheid in je marketing verwerken

© Mijn Marketing Plan
- 2024
Made with
Web Wings