Klanttevredenheid meten: hoe doe je dat?

karel Bosma
karel Bosma
17/11/2023
473
Klanttevredenheid meten

Het meten van klanttevredenheid stelt organisaties in staat om inzicht te krijgen in hoe goed ze voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de klanten. Tevreden klanten zijn de sleutel tot groei van een organisatie. Hoe hoger de klanttevredenheid, hoe meer succes. Daarom is het ontzettend belangrijk om klanttevredenheid regelmatig te meten. Wil je graag weten hoe tevreden jouw klanten zijn en hoe je dit het beste kan meten? Dan kunnen wij jou hierbij helpen. Lees dan snel verder!

Waarom klanttevredenheid meten?

Wat is klanttevredenheid en waarom is het belangrijk om dit te meten? Het meten van klanttevredenheid is belangrijk om inzicht te krijgen in de ervaringen, behoeften en verwachtingen van je klanten. Door de tevredenheid te meten, kun je problemen of verbeterpunten analyseren en aanpassen. Klanttevredenheid heeft direct invloed op het succes en de groei van een onderneming. Tevreden klanten zijn geneigd om herhaalaankopen te doen, positieve mond-tot-mond reclame te verspreiden en nieuwe klanten aan te trekken. Door klanttevredenheid regelmatig te meten, krijg je inzicht in de sterke en zwakke punten van je organisatie en kun je gerichte acties ondernemen om de tevredenheid van klanten te verbeteren.

meten klanttevredenheid

Verschillende methodes om klanttevredenheid te meten

Om de klanttevredenheid te meten zijn er een aantal opties die dit mogelijk maken. Hoe je onderzoek wilt doen hangt ook af van je onderzoeksdoel, de hoeveelheid tijd en de middelen die je tot beschikking hebt. Er zijn soorten onderzoek, kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek. Kwantitatief onderzoek wordt gedaan op basis van harde en statistisch onderbouwde uitspraken. Aangezien je dit bij een grote groep kunt onderzoeken, is het mogelijk om het onderzoek regelmatig te herhalen en trends te ontdekken. Bij kwalitatief onderzoek wordt er onderzoek gedaan naar een dieper inzicht, dus de achterliggende emoties, meningen of wensen van klanten. Dit wordt gedaan met diepte-interviews.

Hier bespreken we een aantal methodes hoe jij de klanttevredenheid kan meten.

Enquêtes

Klanttevredenheidenquêtes zijn een populaire methode om feedback van klanten te verzamelen. Door gestructureerde vragenlijsten te gebruiken, kan je kwantitatieve gegevens verzamelen over de tevredenheid van klanten. Uit de enquêtes kunnen waardevolle gegevens komen die meegenomen kunnen worden om de service, communicatie, producten en/of diensten te verbeteren. Je kan ervoor kiezen om de enquêtes via online kanalen te delen, via een nieuwsbrief te versturen, maar ook kun je de vragenlijst in de winkel leggen en klanten aansporen deze in te vullen.

Net Promotor Score (NPS)

De Net Promotor Score (NPS) is een meetinstrument waarmee je kunt bepalen hoe waarschijnlijk het is dat klanten je bedrijf zouden aanbevelen bij anderen. Klanten worden gevraagd om op een schaal van 0 tot 10 aan te geven hoe waarschijnlijk ze het bedrijf of de producten en diensten zouden aanbevelen aan anderen. Op basis van de antwoorden worden klanten ingedeeld in promoters (9-10), passives (7-8) en detractors (0-6).

Lees ook:  Brandveiligheid op kantoor

De NPS score = het percentage promoters min het percentage detractors.

Als het aantal mensen dat je bedrijf aanbeveelt, groter is dan het aantal mensen dit niet zouden doen, is de score positief. Een hoge NPS score geeft aan dat klanten over het algemeen tevreden zijn en bereid zijn het aan andere aan te bevelen.

klanttevredenheid meten

Gebruikersbeoordelingen en reviews

Het bekijken van gebruikersbeoordelingen en reviews kan je een goed beeld geven van de mate van tevredenheid. De beoordelingen kunnen je inzicht geven in de sterkte punten die extra uitgelicht kunnen worden, maar ook in ze zwakkere punten die verbeterd kunnen worden. Op deze manier kan je makkelijk feedback van je klanten inzien, meten en uiteindelijk ook meenemen om alles te optimaliseren voor een betere klanttevredenheid.

Social media monitoring

Social media is onmisbaar en is ook een krachtig platform waar klanten meningen delen. Door social media monitoringtools te gebruiken, kun je de online conversaties over je bedrijf volgen en feedback verzamelen. Dit stelt je in staat om snel te reageren op klachten en negatieve ervaringen. Aan de andere kant kan je positieve klantreacties belonen en delen.

Welke vragen moet je stellen bij een klanttevredenheidsonderzoek?

Bij een klanttevredenheidonderzoek is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Hieronder vind je een aantal voorbeeldvragen die kunnen bijdragen aan het verzamelen van feedback.

  • Hoe tevreden bent u over onze producten/diensten?
  • Welke functies of aspecten van ons product/dienst waardeert u het meest?
  • Zijn er verbeteringen die u graag zou zien in ons product/dienst?
  • Hoe beoordeelt u onze klantenservice?
  • Was het personeel behulpzaam en vriendelijk tijdens uw interacties?
  • Hoe tevreden bent u over het bestelproces?
  • Hoe tevreden bent u over de levering/uitvoering van onze producten/diensten?
  • Wat vindt u van onze prijzen in vergelijking met de waarde die u krijgt?
  • Zou u ons aanbevelen aan anderen? En waarom wel of niet?
meten klanttevredenheid

Het analyseren van klanttevredenheid gegevens

Na het meten klanttevredenheid is het belangrijk dat de resultaten en gegevens geanalyseerd worden. Bij het analyseren van de gegevens is het van belang om trends en patronen te identificeren. Kijk naar de algemene tevredenheidscores, maar ook naar specifieke aspecten waar klanten tevreden of juist ontevreden over zijn. Deze inzichten kunnen je helpen bij het nemen van gerichte verbeteracties. Om een goed beeld te krijgen van de prestaties op het gebied van klanttevredenheid, kan het nuttig zijn om je resultaten te vergelijken met die van concurrenten. Dit stelt je in staat om te zien hoe je bedrijf presteert ten opzichte van andere en waar nog meer verbetermogelijkheden liggen.

Het meten van klanttevredenheid stelt organisaties in staat om inzicht te krijgen in hoe goed ze voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de klanten. Tevreden klanten zijn de sleutel tot groei van een organisatie. Hoe hoger de klanttevredenheid, hoe meer succes. Daarom is het ontzettend belangrijk om klanttevredenheid regelmatig te meten. Wil je graag weten hoe tevreden jouw klanten zijn en hoe je dit het beste kan meten? Dan kunnen wij jou hierbij helpen. Lees dan snel verder!

Lees ook:  Wat als marketing tegen rechtsbeleid gaat?

Waarom klanttevredenheid meten?

Wat is klanttevredenheid en waarom is het belangrijk om dit te meten? Het meten van klanttevredenheid is belangrijk om inzicht te krijgen in de ervaringen, behoeften en verwachtingen van je klanten. Door de tevredenheid te meten, kun je problemen of verbeterpunten analyseren en aanpassen. Klanttevredenheid heeft direct invloed op het succes en de groei van een onderneming. Tevreden klanten zijn geneigd om herhaalaankopen te doen, positieve mond-tot-mond reclame te verspreiden en nieuwe klanten aan te trekken. Door klanttevredenheid regelmatig te meten, krijg je inzicht in de sterke en zwakke punten van je organisatie en kun je gerichte acties ondernemen om de tevredenheid van klanten te verbeteren.

meten klanttevredenheid

Verschillende methodes om klanttevredenheid te meten

Om de klanttevredenheid te meten zijn er een aantal opties die dit mogelijk maken. Hoe je onderzoek wilt doen hangt ook af van je onderzoeksdoel, de hoeveelheid tijd en de middelen die je tot beschikking hebt. Er zijn soorten onderzoek, kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek. Kwantitatief onderzoek wordt gedaan op basis van harde en statistisch onderbouwde uitspraken. Aangezien je dit bij een grote groep kunt onderzoeken, is het mogelijk om het onderzoek regelmatig te herhalen en trends te ontdekken. Bij kwalitatief onderzoek wordt er onderzoek gedaan naar een dieper inzicht, dus de achterliggende emoties, meningen of wensen van klanten. Dit wordt gedaan met diepte-interviews.

Hier bespreken we een aantal methodes hoe jij de klanttevredenheid kan meten.

Enquêtes

Klanttevredenheidenquêtes zijn een populaire methode om feedback van klanten te verzamelen. Door gestructureerde vragenlijsten te gebruiken, kan je kwantitatieve gegevens verzamelen over de tevredenheid van klanten. Uit de enquêtes kunnen waardevolle gegevens komen die meegenomen kunnen worden om de service, communicatie, producten en/of diensten te verbeteren. Je kan ervoor kiezen om de enquêtes via online kanalen te delen, via een nieuwsbrief te versturen, maar ook kun je de vragenlijst in de winkel leggen en klanten aansporen deze in te vullen.

Net Promotor Score (NPS)

De Net Promotor Score (NPS) is een meetinstrument waarmee je kunt bepalen hoe waarschijnlijk het is dat klanten je bedrijf zouden aanbevelen bij anderen. Klanten worden gevraagd om op een schaal van 0 tot 10 aan te geven hoe waarschijnlijk ze het bedrijf of de producten en diensten zouden aanbevelen aan anderen. Op basis van de antwoorden worden klanten ingedeeld in promoters (9-10), passives (7-8) en detractors (0-6).

De NPS score = het percentage promoters min het percentage detractors.

Lees ook:  Populaire auto's

Als het aantal mensen dat je bedrijf aanbeveelt, groter is dan het aantal mensen dit niet zouden doen, is de score positief. Een hoge NPS score geeft aan dat klanten over het algemeen tevreden zijn en bereid zijn het aan andere aan te bevelen.

klanttevredenheid meten

Gebruikersbeoordelingen en reviews

Het bekijken van gebruikersbeoordelingen en reviews kan je een goed beeld geven van de mate van tevredenheid. De beoordelingen kunnen je inzicht geven in de sterkte punten die extra uitgelicht kunnen worden, maar ook in ze zwakkere punten die verbeterd kunnen worden. Op deze manier kan je makkelijk feedback van je klanten inzien, meten en uiteindelijk ook meenemen om alles te optimaliseren voor een betere klanttevredenheid.

Social media monitoring

Social media is onmisbaar en is ook een krachtig platform waar klanten meningen delen. Door social media monitoringtools te gebruiken, kun je de online conversaties over je bedrijf volgen en feedback verzamelen. Dit stelt je in staat om snel te reageren op klachten en negatieve ervaringen. Aan de andere kant kan je positieve klantreacties belonen en delen.

Welke vragen moet je stellen bij een klanttevredenheidsonderzoek?

Bij een klanttevredenheidonderzoek is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Hieronder vind je een aantal voorbeeldvragen die kunnen bijdragen aan het verzamelen van feedback.

  • Hoe tevreden bent u over onze producten/diensten?
  • Welke functies of aspecten van ons product/dienst waardeert u het meest?
  • Zijn er verbeteringen die u graag zou zien in ons product/dienst?
  • Hoe beoordeelt u onze klantenservice?
  • Was het personeel behulpzaam en vriendelijk tijdens uw interacties?
  • Hoe tevreden bent u over het bestelproces?
  • Hoe tevreden bent u over de levering/uitvoering van onze producten/diensten?
  • Wat vindt u van onze prijzen in vergelijking met de waarde die u krijgt?
  • Zou u ons aanbevelen aan anderen? En waarom wel of niet?
meten klanttevredenheid

Het analyseren van klanttevredenheid gegevens

Na het meten klanttevredenheid is het belangrijk dat de resultaten en gegevens geanalyseerd worden. Bij het analyseren van de gegevens is het van belang om trends en patronen te identificeren. Kijk naar de algemene tevredenheidscores, maar ook naar specifieke aspecten waar klanten tevreden of juist ontevreden over zijn. Deze inzichten kunnen je helpen bij het nemen van gerichte verbeteracties. Om een goed beeld te krijgen van de prestaties op het gebied van klanttevredenheid, kan het nuttig zijn om je resultaten te vergelijken met die van concurrenten. Dit stelt je in staat om te zien hoe je bedrijf presteert ten opzichte van andere en waar nog meer verbetermogelijkheden liggen.

Zodra je de klanttevredenheid in kaart hebt, kan het handig zijn om deze te verhogen. Wil je weten hoe je je dit het beste kan doen? Lees dan onze blog met de beste tips je klanttevredenheid te verhogen!

Uitgelicht

Recent

Hoe lokale marketing jouw bedrijf op de kaart zet

Voice search optimalisatie: de beste tips

Boy Weijgertse voor een groenere toekomst

Alles over Internet of Things (IoT)

© Mijn Marketing Plan
- 2024
Made with
Web Wings