Kleding promoten door influencers
Als beginnend kledingmerk zijn er veel verschillende manieren om je merk te promoten. Een voorbeeld waar we allemaal wel een keertje mee te maken hebben gehad is influencermarketing. Een goede influencer heeft een bepaalde geloofwaardigheid. Zijn volgers vertrouwen deze influencer en kunnen zichzelf vaak herkennen in het gedrag van de influencer.
In deze blog laten we enkele voorbeelden zien hoe het kan dat campagnes van influencers werken. Lees snel verder en kom erachter wat influencers voor merken kunnen betekenen.
Het gebruiken van een product
Een geloofwaardige en betrouwbare influencer kan zijn of haar publiek beïnvloeden door een campagne waarin hij of zij het product gebruikt. Het publiek van de influencer kijkt namelijk tegen hem of haar op en zal dit gedrag dan gaan kopiëren. Dit geeft mensen namelijk een goed gevoel. Als de influencer een In Gold We Trust hoodie draagt zal zijn trouwe fan dit ook gaan dragen. Overtuigingsexpert Cialdini heeft een zevental beïnvloedingsprincipes geschreven. Een van deze principes is het principe van eenheid. Dit principe beschrijft het feit dat we ons sterker laten beïnvloeden door iemand die we als “naaste” beschouwen. Door de sterke band die men ervaart met influencers kunnen deze influencers ons dus ook veel sneller beïnvloeden.
Eenheid houdt in dat we een bepaalde identiteit met iemand delen óf zoals in dit geval deel je een bepaalde actie met de influencer. Je wordt bijvoorbeeld lid van een gezamenlijke club of je hebt een gezamenlijke norm of waarde die je deelt met de influencer.
Social proof
Een ander beïnvloedingsprincipe van Cialdini is het principe van Social Proof. Dit principe is gebaseerd op iets dat we al doen zolang het bestaan van de mensheid. Het onbewust baseren van ons gedrag op het gedrag van anderen. Een bekende uitspraak van Daniel Kahneman, psycholoog en Nobelprijswinnaar voor Economie, is: "Thinking is to humans as swimming is to cats; they can do it but they'd prefer not to." Deze uitspraak bevestigd nogmaals het beïnvloedingsprincipe van Cialdini. We houden namelijk niet zo van nadenken aangezien ons dat veel energie kost. Op het moment dat we niet zeker zijn van een keuze is het dus makkelijk om het gedrag van de meerderheid te kiezen. Onze hersenen hoeven in dat geval een stuk minder na te denken.
Zo is dit ook het geval bij influencermarketing. Influencers laten een bepaalde vorm van gedrag zien en wij kopiëren dit gedrag. Het doel hiervan is natuurlijk dat jij een bepaald product of dienst afneemt. Denk bijvoorbeeld aan een In Gold We Trust hoodie.
Al met al hopen we je iets wijzer gemaakt te hebben en hopen we natuurlijk dat jij de volgende keer iets beter nadenkt als je iets koopt van een influencer.
Wat leuk dat je deze blog hebt gelezen! Meer van dit soort blogs lezen? Bekijk dan ook onz blog over digital customer journey.